Staatssecretaris Heijnen licht het beleidspakket voor duurzaam vervoer toe. Het kabinet is bij de voorjaarsbesluitvorming overeengekomen om 17 aanvullende maatregelen te treffen om de mobiliteitssector verder te verduurzamen, waarvoor ruim € 1,4 miljard beschikbaar is gesteld.
CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit
In het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot in de werkgebonden mobiliteit te reduceren. Het ontwerpbesluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit verplicht werkgevers die 100 werknemers of meer in dienst hebben om jaarlijks gegevens over zowel zakelijke als woon-werk mobiliteit te rapporteren.
Subsidieregeling gebruikte elektrische personenauto’s
De bestaande subsidieregeling voor de aanschaf of lease van gebruikte elektrische personenauto’s voor particulieren (SEPP) loopt tot en met 2024. Het kabinet wil de subsidieregeling voortzetten. Hiervoor is € 528 miljoen aan extra middelen beschikbaar. De exacte vormgeving van de regeling moet nog nader worden uitgewerkt en vastgesteld. Dit zal samen met branchepartijen worden uitgewerkt. Over de exacte invulling hiervan wordt de Kamer afzonderlijk in de loop van 2024 geïnformeerd.
Verhoging vaste voet BPM met € 200 (in prijspeil 2023) vanaf 2025
Vanaf 2025 zal de vaste voet in de BPM met € 200 (prijspeil 2023) per personenauto worden verhoogd. Dit geldt zowel voor personenauto’s met een verbrandingsmotor als voor elektrische auto’s. De aanpassing van de vaste voet wordt opgenomen in het Belastingplan 2024. De staatssecretaris van Financiën zal de Kamer hier dit najaar nader over informeren.
Uitbreiden nul-emissiezones voor gemeenten
Gemeenten hebben de bevoegdheid om vanaf 1 januari 2025 al dan niet een nul-emissiezone voor stadslogistiek in te stellen. Daarbij bepaalt de gemeente zelf de ligging en de grootte van de zone. Tussen aankondiging en invoering van een nul-emissiezone voor stadslogistiek moet vier jaar zitten, zodat bedrijven op een natuurlijk investeringsmoment de overstap naar een emissievrije bestel- of vrachtauto kunnen maken.
Aanscherpen CO2-prestaties goederenvervoer
Bedrijven zijn op dit moment niet verplicht hun CO2-prestatie te monitoren. Met deze maatregel worden bedrijven uitgedaagd om CO2-prestatiedoelen te formuleren en worden zij gestimuleerd om werk te maken van het verbeteren van hun CO2-prestaties. De maatregel omvat het goederenvervoer over weg, water en spoor. De maatregel geldt voor alle bedrijven waardoor achterblijvers ook gestimuleerd hun CO2-prestaties te verbeteren waardoor het gelijk speelveld tussen bedrijven onderling geborgd blijft.
Er wordt gestart met zelfregulering en toegewerkt naar een wettelijke norm die met ingang van 1 januari 2027 in werking treedt. De invoering van een wettelijke norm voor CO2-prestaties van het goederenvervoer duurt 2 jaar en moet zorgen voor een versnelde 30% CO2-reductie van de logistieke sector t.o.v. het jaar 2018.
Invoeren CO₂-grondslag voor vrachtwagens in vrachtwagenheffing
Nog voor de start van de vrachtwagenheffing moet de Wet vrachtwagenheffing gewijzigd worden om de herziene Europese richtlijn betreffende het in rekening brengen van het gebruik van wegeninfrastructuur aan voertuigen te implementeren. De wijziging van de Wet vrachtwagenheffing zal met name betrekking hebben op de tarieven die gedifferentieerd moeten worden naar de CO2-emissieklasse van het voertuig. De voorbereiding van deze wetswijziging is de afgelopen periode gestart.
Webinar Belastingplan 2024
Mr. Heleen Elbert zet alle wijzigingen voor je op een rij, en helpt je de fiscale gevolgen inzichtelijk te maken. In twee uur tijd bespreekt zij de voorgestelde wijzigingen uit het Belastingplan 2024, aangevuld met eindejaarstips voor alle belastingplichtigen; ondernemers, dga’s, werkgevers en werknemers.
Geef een reactie