Tijdens de Ecofinraad van 13 en 14 juli 2023 is van gedachte gewisseld over het hervormingspakket van de douane-unie. Ook is de Ecofinraad geïnformeerd over de stand van zaken in de onderhandelingen over pijler 1 en is een voorlopig akkoord bereikt over de herziening van de verordeningen markten voor financiële instrumenten.
Op 17 mei 2023 heeft een eerste gedachtewisseling plaatsgevonden over het hervormingspakket van de douane-unie. De Europese Commissie heeft de noodzaak tot de voorgestelde structurele hervormingen toegelicht. De Commissie heeft daarbij gewezen op de groeiende handelsvolumes (specifiek e-commerce) en nieuwe (niet-fiscale) taken voor de nationale douaneautoriteiten. Een hervorming is noodzakelijk. Doel van de hervormingen zijn de financiële en niet-financiële belangen van de EU, het beschermen van burgers en lidstaten door vereenvoudigde en gemoderniseerde douaneprocedures die de nalevingskosten voor overheden en bedrijven verlagen. Nederland heeft aangegeven het eens te zijn met de noodzaak voor de herziening van het Douanewetboek van de Unie vanwege de enorme groei van e-commerce en de uitvoering door de Douane van toenemende fiscale en niet-fiscale taken. Nederland vindt dat de uitvoering van douane-taken een nationale aangelegenheid moet blijven. Daarom is het cruciaal dat er voldoende zeggenschap en ruimte voor de lidstaten is om eigen keuzes te kunnen maken en (nationale) prioriteiten te kunnen blijven bepalen.
Pijler 1
De voorzitter van de Europese Raad en de Europese Commissie hebben de Ecofinraad geïnformeerd over de stand van zaken in de onderhandelingen over Pijler 1. In 2021 is met 137 landen in het Inclusive Framework (IF), georganiseerd door de OESO, op hoofdlijnen een akkoord bereikt over de herziening van het internationale vennootschapsbelastingsysteem. Onderdeel van dit akkoord zijn onder meer de afspraken over de herverdeling van heffingsrechten (Pijler 1). Pijler 1 bestaat uit twee onderdelen: ‘Bedrag A’ en ‘Bedrag B’. Bedrag A zal voor de grootste en meest winstgevende multinationals wereldwijd gelden. Multinationals met een omzet van meer dan € 20 miljard en een winstmarge van meer dan 10%. Landen waar bedrijven veel afnemers of gebruikers hebben krijgen op basis van Bedrag A extra heffingsrechten toebedeeld. Bedrag B bevat een vereenvoudiging van de regels rondom het bepalen van de winstverdeling voor bepaalde marketing- en verkoopactiviteiten en zal gelden voor alle (multinationale) bedrijven.
Inwerkingtreding Pijler 1
Voor de inwerkingtreding van Bedrag A wordt een multilateraal verdrag opgesteld. Tijdens de IF-vergadering van 12 juli 2023 is een verklaring gepubliceerd waaruit blijkt dat er vooruitgang is geboekt op verschillende sub-thema’s. De verklaring is door vrijwel alle landen ondertekend. De Commissie merkte nog wel op dat er nog wel veel werk moet worden verzet om de regels per 1 januari 2025 in werking te kunnen laten treden.
Voorlopig akkoord herziening verordeningen markten voor financiële instrumenten
Op 29 juni 2023 is een voorlopig politiek akkoord bereikt over de herziening van de verordening markten voor financiële instrumenten (MiFIR) en bijbehorende richtlijn (MiFID II). Met de herziening wordt beoogd om de positie van beleggers, in het bijzonder retailbeleggers, te versterken door hen meer transparantie over de handel in financiële instrumenten te bieden. Mede dankzij de inzet van het kabinet is tijdens de onderhandelingen een verbod opgenomen op de betaling voor het doorsturen van orders van retailbeleggers naar een bepaald handelsplatform, ter uitvoering van die orders, de zogeheten Payment for Order Flow (PFOF). Vanwege het provisieverbod zijn dergelijke betalingen in Nederland verboden. Lidstaten waar PFOF momenteel nog wel is toegestaan moeten dit per juni 2026 hebben uitgefaseerd. Tot die tijd mogen die lidstaten het enkel toestaan binnen de eigen jurisdictie. Verder bevat het akkoord afspraken om de transparantie van de handel in obligaties en derivaten te vergroten. Ook is afgesproken om het regime voor de handel in grondstoffenderivaten te evalueren en handelsplatformen te verplichten transparanter te zijn over de criteria voor het stilleggen van de handel bij hoge volatiliteit.
Geef een reactie