De vrachtwagenheffing start volgens planning in 2026. Minister Harbers stuurt de Tweede Kamer de vierde halfjaarlijkse voortgangsbrief over de stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing.
Realisatie heffingssysteem
De realisatie van het heffingssysteem verloopt volgens planning. Dit betekent dat de vrachtwagenheffing naar verwachting in 2026 start. Binnen de uitvoering van de vrachtwagenheffing hebben toldienstaanbieders een belangrijke rol. Zij zijn verantwoordelijk voor de inning van de heffing bij houders van een vrachtwagen en de afdracht aan de overheid. De afgelopen periode zijn belangrijke stappen gezet om ervoor te zorgen dat de dienstaanbieders ruim voor de start van de heffing kunnen starten met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en het distribueren van de benodigde boordapparatuur.
Innovatie en verduurzaming van de vervoerssector
Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks
Vanaf 26 maart 2024 konden ondernemers hun aanvraag voor AanZET indienen bij RVO. Ondernemers konden voor één emissievrije vrachtwagen per dag subsidie aanvragen. De animo voor subsidie was echter ook dit jaar groot. Naar verwachting is het budget voldoende om ongeveer 600 emissievrije vrachtwagens de weg op te krijgen.
Subsidieregeling private laadinfrastructuur
Van 4 tot en met 31 maart 2024 vond de internetconsultatie van de concept-regeling plaats. Op dit moment worden de reacties van de internetconsultatie verwerkt. Het streven is dat de regeling in het najaar wordt opengesteld.
Juridisch kader
Wet vrachtwagenheffing
Op 1 januari 2023 is de Wet vrachtwagenheffing (gedeeltelijk) inwerking getreden. Voor de start van de vrachtwagenheffing moet de wet gewijzigd worden. Dit is nodig vanwege gewijzigde regels voor tolheffing vanuit de Europese Unie. Bij de realisatie van het heffingssysteem wordt geanticipeerd op de wijzigingen. De belangrijkste wijziging betreft de tariefstructuur. De verwachting is dat het wetsvoorstel eind 2024 wordt aangeboden aan de Kamer.
Onderliggende regelgeving
Op 1 januari 2024 is het Besluit vrachtwagenheffing in werking getreden. Omdat met de wijziging van de Wet vrachtwagenheffing de tarieven mede gebaseerd worden op de CO2-emissieklasse van een vrachtwagen, zal het besluit op dit punt aangepast moeten worden. De planning is om de internetconsultatie voor deze wijziging te starten op het moment dat het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet vrachtwagenheffing is aangeboden aan de Kamer. Op 3 mei 2024 is de Regeling vrachtwagenheffing gepubliceerd.
Beleidsontwikkelingen
Beëindiging Eurovignet
Wanneer de vrachtwagenheffing start, betalen houders van een vrachtwagen niet langer belasting zware motorrijtuigen (bzm) en wordt de motorrijtuigenbelasting (mrb) verlaagd tot het wettelijk minimum. In de Wet vrachtwagenheffing (artikel 29) is opgenomen dat de Wet belasting zware motorrijtuigen wordt ingetrokken en het heffen van het Eurovignet wordt beëindigd. Dit artikel treedt in werking op het moment dat de vrachtwagenheffing start.
Plan van aanpak monitoring en evaluatie uitwijk
Als uitgangspunt is gehanteerd dat de vrachtwagenheffing wordt geheven op alle autosnelwegen en wegen waarop naar verwachting substantiële uitwijk plaats zal vinden als gevolg van een vrachtwagenheffing op de autosnelwegen. Het is niet uit te sluiten dat de praktijk zal afwijken van de verwachtingen op basis van het uitgevoerde onderzoek. Daarom wordt het vrachtverkeer voor en na de invoering van de vrachtwagenheffing gemonitord. Als daaruit blijkt dat er in de praktijk toch ongewenste uitwijk optreedt, kunnen er maatregelen getroffen worden.
Geef een reactie