In de periode 2017-2020 wil het kabinet de fiscale stimulering afbouwen en omvormen naar een financieel verantwoord en duurzaam systeem van autobelastingen in Nederland. Dit blijkt uit antwoorden van Wiebes op kamervragen over Autobrief II.
Eerder berichtten wij u dat de aanschafbelasting en bijtelling van plug-in hybrides omhoog gaat. Nu de schriftelijke beantwoording weer online staat, informeert Taxence u over de overige belangrijkste maatregelen.
De aanschafbelasting (BPM) van reguliere auto’s gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12% in 2020. Naast een verlaging van de BPM wordt onder meer de CO2-afhankelijkheid van het systeem in de BPM verminderd door verhoging van de vaste voet en vermindering van het CO2-afhankelijke deel. De motorrijtuigenbelasting (MRB) daalt voor iedereen: in 2017 al een verlaging van 2%. Om emissieloos rijden te stimuleren blijft de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4%. De bijtelling voor alle andere auto’s gaat naar 22%.
Meer informatie: Schriftelijke beantwoording Autobrief II
Geef een reactie