De Belastingdienst geeft een verduidelijking in welke situatie de werkgever een nulaangifte of nihilaangifte moet doen.
Wie over een aangiftetijdvak geen loon en loonheffingen hoeft aan te geven, moet toch op tijd aangifte doen. Het gaat dan om een zogenoemde nihilaangifte of nulaangifte.
Nihilaangifte
De werkgever doet een nihilaangifte als hij in het aangiftetijdvak geen werknemers in dienst had. Vul dan geen werknemersgegevens in. Het collectieve deel van de aangifte blijft leeg of vul daar ‘0’ in.
Nulaangifte
De werkgever doet een nulaangifte als hij in het aangiftetijdvak wel werknemers in dienst had, maar geen loon heeft uitbetaald. Vul wel alle werknemersgegevens in, maar vul bij het loon, de loonheffingen en de verloonde uren ‘0’ in.
Een nulaangifte geldt bijvoorbeeld bij een directeur-grootaandeelhouder met een jaarloon. Voor de aangiftetijdvakken waarin hij geen loon heeft ontvangen, gebruikt de werkgever een nulaangifte.
De nulaangifte is ook van toepassing als de werkgever een werknemer in de loop van een maand in dienst neemt en zijn eerste loon pas in de volgende maand betaalt. In de maand waarin de werknemer geen loon ontvangt doet de werkgever een nulaangifte.
Wie over een aangiftetijdvak wel loon en loonheffingen aangeeft, maar in dat aangiftetijdvak ook werknemers in dienst aan had wie geen loon is uitbetaald, moet die werknemers wel opnemen in de aangifte. Vul voor hen alle werknemersgegevens in. Vul bij loon, loonheffingen en verloonde uren ‘0’ in. Vul ook de juiste verzekeringsindicaties in. Er is dan geen sprake van een nulaangifte.
Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 5 augustus 2021
Meer informatie: Paragraaf 13.2.3 Handboek Loonheffingen
Leergang loonheffing
Een driedaagse verdiepingscursus om uw kennis van de loonheffingen te verdiepen en de adviesmogelijkheden en risico’s te onderkennen!
Geef een reactie