Staatssecretaris Weekers heeft tegenover de Tweede Kamer positief uitgelaten over de effecten van de maatregelen voor de fiscale positie van de dga. Dit dga-pakket was opgenomen in de Wet Overige Fiscale Maatregelen 2010 en bestond uit zes maatregelen, waarover nu de eerste conclusies worden getrokken.
De wet bevatte de volgende maatregelen ter verbetering van de fiscale positie van de dga:
-
Doorschuiffaciliteit bij schenken van aanmerkelijkbelang-aandelen en aanpassing van de bestaande doorschuiffaciliteit bij vererven van aanmerkelijkbelang-aandelen.
-
Invoering eenmalige geruisloze inbreng tbs-pand in de nv of bv.
-
Invoering terbeschikkingstellingsvrijstelling.
-
Openstellen herinvesterings- en kostenegalisatiereserve voor tbs-regeling.
-
Versoepeling gebruikelijkloon-regeling.
-
Aanpassing betalingsfaciliteit overdracht aanmerkelijkbelang-aandelen en uitbreiding betalingsfaciliteit tbs-regeling.
Doorschuiffaciliteit aanmerkelijkbelang-aandelen
De introductie van de doorschuifregeling bij schenken van aanmerkelijkbelang-aandelen heeft bedrijfsopvolging tijdens leven fiscaal aantrekkelijker gemaakt. Er zijn 36 brieven beantwoord over de doorschuiffaciliteit bij vererving van preferente aandelen. Het betrof met name gevallen waarin vóór 1 januari 2010 al was gestart met een gefaseerde bedrijfsoverdracht door middel van cumulatief preferente aandelen. Volgens het regime zoals dat geldt met ingang van 1 januari 2010 had die eerdere omzetting van preferente aandelen gepaard moeten gaan met de toekenning van gewone aandelen aan de opvolger. Het beleid dat tegemoet komt aan en nadere duidelijkheid verschaft over de hierboven beschreven knelpunten is vastgelegd in de onderdelen 5.4 en 5.5 van het geactualiseerde verzamelbesluit van 4 september 2012 op het gebied van het aanmerkelijk belang.
Geruisloze inbreng tbs-pand
De Belastingdienst heeft 1423 verzoeken ontvangen met betrekking tot de eenmalige geruisloze inbreng voor de overdrachtsbelasting. Het aantal verzoeken voor de heffing van inkomstenbelasting kan daarvan afwijken, omdat het niet noodzakelijk was tegelijkertijd van beide faciliteiten gebruik te maken. Uit het gegeven dat van deze maatregel op relatief beperkte schaal gebruik is gemaakt, valt af te leiden dat de behoefte hieraan kennelijk ook relatief beperkt was. In elk geval heeft de tijdelijke geldingsduur van deze maatregel van één jaar niet tot problemen geleid. Zoals voorzien is deze maatregel met ingang van 2011 weer vervallen en deze effectenrapportage vormt geen aanleiding tot een verdere tegemoetkoming op dit gebied.
Terbeschikkingstellingsvrijstelling en herinvesterings- en kostenegalisatiereserve
De maatregel die de herinvesterings- en kostenegalisatiereserve toegankelijk heeft gemaakt voor de terbeschikkingsteller is – evenals de tbs-vrijstelling – een maatregel die heeft geleid tot een verdergaande gelijkstelling van de terbeschikkingsteller met de ondernemers in de inkomstenbelasting. Hierdoor is het ook in de tbs-regeling mogelijk geworden om boekwinsten te reserveren indien en zolang het voornemen tot herinvestering van de opbrengst bestaat (herinvesteringsreserve) en is het mogelijk een reserve te vormen ter gelijkmatige verdeling van kosten en lasten (kostenegalisatiereserve). Aangenomen mag worden dat deze maatregelen een positief effect hebben gehad op de positie van de dga. Aangezien het echter generieke maatregelen betreft, is de stimulerende werking van deze maatregelen verder niet inzichtelijk te maken.
Versoepeling gebruikelijkloon-regeling
Van de dga’s die gebruik konden maken van de regeling (9000) hebben er 2000 tot 3000 in het jaar 2010 geen loon meer opgegeven. Dat betekent dat de overige dga’s ervoor hebben gekozen om hun lage loon wel uit te laten betalen door de bv. In 2010 zijn er ook nog eens circa 3.000 nieuwe dga’s bijgekomen met een loon onder de € 5000. Aangezien op relatief beperkte schaal gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om de gebruikelijkloon-regeling bij lage lonen buiten toepassing te laten, zou gesteld kunnen worden dat de maatregel slechts tot een beperkte administratieve lastenverlichting heeft geleid. Kennelijk waren de dga’s eerder bereid de administratieve lasten te dragen dan dat ze ervoor kozen de lonen niet meer uit te betalen.
Betalingsfaciliteit aanmerkelijkbelang-aandelen en betalingsfaciliteit tbs-regeling
Ten aanzien van deze betalingsfaciliteiten zijn bij de Belastingdienst geen gegevens centraal beschikbaar. Daarom is een handmatige inventarisatie van de ingekomen verzoeken gemaakt. De algemene indruk is dat het aantal verzoeken om uitstel van betaling voor aanmerkelijkbelang-aandelen sinds 2010 is afgenomen. Dat is te verklaren doordat voorheen nog geen doorschuifregeling voor schenking van aanmerkelijkbelang-aandelen gold en in die gevallen vaak verzocht werd om uitstel van betaling. Sinds 2010 is bij gebruikmaking van de doorschuiffaciliteit geen belasting meer verschuldigd. Ten aanzien van de faciliteit voor tbs-vermogen zijn onvoldoende gegevens beschikbaar om een indruk te kunnen krijgen omtrent het gebruik daarvan.
Meer informatie: Kamerbrief over effectenrapportage DGA-pakket
Geef een reactie