Het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering is ingediend bij de Tweede Kamer.
De EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering 2022/2464 (CSRD) verplicht grote en beursgenoteerde ondernemingen om te rapporteren over duurzaamheid. Accountants zullen deze duurzaamheidsrapporteringen beoordelen.
In aansluiting op het algemene Nederlandse beleid betreft het hier één-op-éénimplementatie van de duurzaamheidsrapporteringsverplichting. Van de nationale beleidsruimte die de richtlijn biedt, is telkens zodanig gebruik gemaakt dat deze verplichting tot zo min mogelijk lasten voor het bedrijfsleven leidt. Er wordt ook aangesloten bij de bestaande systematiek wat betreft de regelgeving voor de wettelijke controle van de financiële verslaggeving door accountants en accountantsorganisaties om zo extra regeldruk te voorkomen.
Het wetsvoorstel richt zich vooral op de onderdelen van de richtlijn duurzaamheidsrapportering die de Auditrichtlijn en de Transparantierichtlijn wijzigen.
Lidstaatopties assurance-onderzoeken van de duurzaamheidsrapportering in Jaarrekeningrichtlijn
Artikel 2, onderdeel 13, van de richtlijn duurzaamheidsrapportering geeft in het nieuwe derde lid van artikel 34 van de Jaarrekeningrichtlijn een lidstaatoptie om toe te staan dat een andere externe accountant van dezelfde of van een andere accountantsorganisatie het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering verricht dan de externe accountant die de wettelijke controle van de jaarrekening uitvoert. De optie ziet ten eerste op het verlenen van de opdracht voor het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering aan een andere externe accountant dan de externe accountant die de jaarrekening controleert, waarbij de externe accountants beide bij dezelfde accountantsorganisatie werkzaam zijn. Daarnaast ziet de optie op het verlenen van de opdracht aan een andere accountantsorganisatie, dan de organisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht. Er wordt voorgesteld om van deze lidstaatoptie gebruik te maken en daarmee deze keuzemogelijkheid aan rapporterende ondernemingen te geven. Gebruik van deze lidstaatoptie noodzaakt tot aanpassing van wetgeving over geheimhouding en verstrekking van informatie om ervoor te zorgen dat beide externe accountants hun opdracht goed kunnen uitvoeren.
Onafhankelijke verlener van assurancediensten
Artikel 2, onderdeel 13, van de richtlijn duurzaamheidsrapportering voegt nieuwe leden 4 tot en met 6 toe aan artikel 34 van de Jaarrekeningrichtlijn. Daarin is de lidstaatoptie opgenomen om toe te staan dat een onafhankelijke verlener van assurancediensten (independent assurance services provider, IASP) het assurance-onderzoek van duurzaamheidsrapportering mag verrichten. Met de uitbreiding van de reikwijdte en inhoudelijke uitbreiding van de rapportageverplichtingen zal ook het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering substantieel in omvang toenemen. Deze nieuwe situatie vergt een nieuwe weging van het vraagstuk of het assurance-onderzoek van duurzaamheidsrapportering moet worden voorbehouden aan accountants, of dat er gebruik moet worden gemaakt van de lidstaatoptie in de richtlijn duurzaamheidsrapportering.
Het kabinet staat positief tegenover deze lidstaatoptie. De bepaling uit de richtlijn duurzaamheidsrapportering dat de eisen die worden gesteld aan onafhankelijke verleners van assurancediensten gelijkwaardig zijn aan de eisen die voor accountantsorganisaties gelden, is echter lastig binnen de korte implementatietermijn door te voeren in de wetgeving. De wetgeving waarin dit raamwerk aan eisen voor accountants(organisaties) in Nederland is vastgelegd is complex. Gezien de korte implementatiedeadline is het niet realistisch om een gelijkwaardig systeem te introduceren voor onafhankelijke verleners van assurancediensten inclusief toezicht. Daarom wordt ervoor gekozen nu geen gebruik te maken van de lidstaatoptie. Dit biedt tijd om te onderzoeken of en hoe er op dusdanige wijze gebruik kan worden gemaakt van de lidstaatoptie dat de kwaliteit van het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering voldoende is geborgd en ook overigens wordt voldaan aan de kaders van de richtlijn. Voor het gebruik van de lidstaatoptie zullen nadere wijzigingen op onder meer wetsniveau vereist zijn.
Wijziging Auditrichtlijn
Het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering
Op grond van het nieuwe artikel 26 bis van de Auditrichtlijn moet de externe accountant het assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering uitvoeren met inachtneming van de assurancestandaarden die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie.
Vereisten voor het verrichten van assurance-onderzoeken van de duurzaamheidsrapportering
De Auditrichtlijn stelt voorwaarden voor de toelating en registratie van externe accountants en accountantsorganisaties die wettelijke controles van financiële verslaggeving uitvoeren. Deze regels gaan ook gelden wanneer zij assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering uitvoeren. Daarnaast voegt de richtlijn duurzaamheidsrapportering ook vereisten toe indien externe accountants tevens assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering verrichten. In de memorie van toelichting worden dit nader toegelicht.
Overgangsregeling met betrekking tot de vereisten voor het verrichten van een assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering
De richtlijn duurzaamheidsrapportering bepaalt dat accountants die vóór 1 januari 2024 reeds zijn toegelaten om wettelijke controles te verrichten, ook assurance-onderzoeken van de duurzaamheidsrapportering kunnen uitvoeren, zonder aan de in de Auditrichtlijn voor die assurance-onderzoeken gestelde eisen te voldoen. Ook personen die op 1 januari 2024 aan de opleiding voor accountant zijn begonnen en uiterlijk 1 januari 2026 hebben afgerond, hoeven niet aan de vereisten te voldoen indien zij binnen twee jaar de opleiding afronden en via permanente educatie kennis opdoen van assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering.
Wijziging Transparantierichtlijn
De Transparantierichtlijn stelt transparantievereisten aan de verslaggeving door uitgevende instellingen waarvan effecten zijn toegelaten tot de handel op een gereglementeerde markt. Op grond van de richtlijn duurzaamheidsrapportering dient de verklaring over de verslaggeving voortaan ook te zien op de duurzaamheidsrapportering. Ook zal de assuranceverklaring over de duurzaamheidsrapportering algemeen verkrijgbaar worden gesteld.
Bron: Memorie van toelichting wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering, Ministerie van Financien, 13 januari 2025
CSRD Reporting & Datamanagement
In 2 dagen van dubbele materialiteit naar datacollectie en CSRD verslaggeving
CSRD & ESRS in de praktijk
Is jouw organisatie of klant al gestart met de dubbele materialiteitsanalyse? Ben je toe aan de volgende stappen om te komen tot duurzaamheidsverslaggeving in het kader van de CSRD? Wil je weten hoe je materiële ESG topics vertaalt naar een ‘CSRD-proof rapportage’? Dan is deze opleiding voor jou.
Geef een reactie