Op 2 mei is een wetsvoorstel houdende regels met betrekking tot het toezicht op trustkantoren (Wet toezicht trustkantoren 2018) voor consultatie gepubliceerd. Het concept wetsvoorstel strekt tot verdergaande regulering van trustkantoren. Het voorstel past zowel de normen aan waaraan trustkantoren moeten voldoen als het instrumentarium dat de betrokken toezichthouder (DNB) kan inzetten voor toezicht en handhaving.
Belangrijkste wijzigingen
De belangrijkste voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de bestaande Wet toezicht trustkantoren zijn de volgende:
-
Voor trustkantoren wordt aansluiting gezocht bij de normen voor een integere en beheerste bedrijfsvoering die ook voor andere financiële instellingen gelden op grond van de Wet op het financieel toezicht.
-
Een tweehoofdige dagelijkse leiding wordt verplicht gesteld.
-
Er wordt een grondslag geïntroduceerd om bij algemene maatregel van bestuur dienstverlening aan of ten behoeve van specifieke structuren te kunnen verbieden.
-
Het instrumentarium van de toezichthouder wordt uitgebreid.
Poortwachtersfunctie
Nadrukkelijk wordt met het wetsvoorstel beoogd dat trustkantoren, nog meer, een poortwachtersfunctie uitoefenen. Ze moeten voorkomen dat criminelen misbruik maken van het Nederlandse financiële stelsel en in ieder geval witwassen voorkomen.
Tweehoofdige leiding
Met een tweehoofdige leiding zou het risico op het niet naleven van wet- en regelgeving worden verkleind. Niet alleen de kwaliteit maar ook de continuïteit van de dienstverlening zou ermee verbeteren. De tweehoofdige leiding moet werkzaam zijn vanuit Nederland.
Zwaarder cliëntonderzoek
Het cliëntonderzoek dat trustkantoren moeten gaan uitoefenen is uitgebreider dan het cliëntonderzoek dat in Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) is opgenomen.
Introductie beroepsverboden
In het wetsvoorstel wordt een beroepsverbod geïntroduceerd. Het beroepsverbod strekt zich voor degene aan wie een dergelijk beroepsverbod is opgelegd, uit tot soortgelijke functies bij andere financiële instellingen uit de Wwft en marktexploitanten. Een dergelijk verbod kan niet alleen worden opgelegd aan een overtreder, maar ook aan een opdrachtgever of feitelijk leidinggever.
Breed bereik beroepsverbod
Door de brede formulering voor ‘financiële ondernemingen en marktexploitanten’ worden belastingadvieskantoren en accountantskantoren ook geraakt.
Eventueel onbepaalde tijd
Een beroepsverbod is in beginsel tijdelijk. Het kan opgelegd worden voor een jaar en eenmalig verlengd worden. Is de persoon aan wie het beroepsverbod wordt opgelegd al eerder een bestuurlijke sanctie opgelegd, dan kan het verbod zelfs voor onbepaalde tijd worden opgelegd. Hoewel men uiteraard in bezwaar en beroep kan gaan, wordt de sanctie hiermee niet geschorst.
Verbieden structuren en uitwisseling informatie
Het wetsvoorstel biedt de mogelijkheid specifieke (fiscale) structuren te verbieden. Voor belastingadviseurs wordt het lastiger om een voor Trustkantoren verboden structuur te adviseren, omdat deze dan moeilijk of niet is te implementeren.
Omdat het aantal meldingen van bijvoorbeeld witwassen volgens de wetgever groter zou behoren te zijn dan nu het geval is bevat het wetsvoorstel maatregelen om informatie-uitwisseling met toezichthouders te bevorderen.
Conclusie
Het wetsvoorstel omvat verschillende maatregelen die ook belastingadvieskantoren en accountants raken, zoals het beroepsverbod en de mogelijkheid fiscale structuren te verbieden. Goed argument om inzicht te krijgen in dit stuk toezichtwetgeving!
Geef een reactie