Het besluit Wfsv is op twee punten aangepast. De terugkeerpremie voor de Ziektewet (ZW) wordt per 1 januari 2024 verhoogd. Daarnaast worden de regels over de premievermindering die plaatsvindt als het UWV voor een ZW-uitkering regres neemt gewijzigd.
Grote en middelgrote werkgevers die voor de ZW eigenrisicodrager zijn en zich weer publiek bij het UWV willen verzekeren moeten een terugkeerpremie ZW betalen. Deze terugkeerpremie geldt alleen voor de individuele premiecomponent die gebaseerd is op de individuele schadelast van de werkgever. Omdat de premie voor kleine werkgevers geen individuele premiecomponent kent, betalen zij bij terugkeer altijd de sectorale premie.
Als de middelgrote of grote werkgever recent nog publiek verzekerd is geweest, wordt bekeken of de individuele premiecomponent kan worden berekend op basis van de schadelast. Dit kan als er in het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de premie wordt berekend nog publieke ZW-lasten waren. Wanneer een werkgever voor de publieke verzekering kiest en zijn schadelast niet bekend is bij UWV, is de halve sectorale premie lang niet altijd een goede afspiegeling van het risico van de werkgever. Bij gebrek aan informatie over de schadelast sluit de sectorale premie beter aan bij het gemiddelde risico dat een werkgever zal hebben op ZW-lasten.
Met ingang van 1 januari 2024 wordt de terugkeerpremie daarom verhoogd van de halve sectorale premie naar de gehele sectorale premie. Deze verhoging zorgt ervoor dat er geen premievoordeel meer valt te behalen door regelmatig te wisselen tussen de publieke verzekering en het eigenrisicodragerschap. Voor werkgevers waarvoor de individuele premie hoger uitkomt dan de sectorale premie blijft de individuele premie gelden.
Dit betekent dat ook werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2023 terugkeren naar de publieke verzekering per 1 januari 2024 de volledige sectorale premie gaan betalen. Zij kunnen bij de keuze om terug te keren rekening houden met deze verhoging. Werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2022 overstappen naar de publieke verzekering worden niet geraakt door de aanpassing, omdat de terugkeerpremie voor hen tot maximaal 1 januari 2024 geldt.
ZW-regres en premievermindering WhK
UWV kan voor de ZW-uitkering verhaal halen op een derde die de ziekte of arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt. Als UWV de ZW-uitkering met succes verhaalt, volgt uit het Besluit Wfsv dat de door de werkgever te betalen premiecomponent voor de ZW van de Whk-premie verhoudingsgewijs naar beneden wordt bijgesteld. Als na de ZW-uitkering een WGA-uitkering volgt, wordt ook de WGA-component van de Whk-premie naar beneden bijgesteld. Omdat de premiecompensatieregelgeving, die uitging van individuele regresclaims, niet goed uitvoerbaar was, compenseert het UWV nu na het overgaan tot een claim (aansprakelijkstelling) volledig de Whk-premie. Op dat moment is waarschijnlijk nog geen vergoeding verkregen en is onduidelijk of – en hoeveel – schadevergoeding de aansprakelijkstelling oplevert. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat werkgevers waarvoor UWV regres neemt, worden benadeeld. De door UWV gevoerde werkwijze wordt met de wijziging van dit besluit per 8 oktober 2021 in regelgeving omgezet. Daarmee is de regelgeving in lijn gebracht met de uitvoering en wordt voorkomen dat individuele werkgevers een te laag bedrag gecompenseerd krijgen in het geval van ZW-regres door UWV.
Geef een reactie