Hoe ziet voor een fiscaal adviseur de ideale workflow op klantniveau eruit? Deze vraag kregen ruim honderdvijftig fiscale professionals voorgelegd van Sdu. Hun antwoord en anderhalf jaar marktonderzoek hebben geleid tot de integratie van NDFR en Taxvice. “Deze oplossing geeft mijn fiscale adviespraktijk een voorsprong op alle onderdelen van het werkproces.”
Elk fiscaal advieskantoor weet hoe inefficiënt het werkt als je klantdossier bestaat uit een bonte verzameling van papieren, memoblaadjes en specifieke kennis in de hoofden van je adviseurs. Die werkwijze behoort sinds de komst van de digitale workflowsystemen NDFR en Taxvice tot het verleden. Omdat Sdu nooit stopt met innoveren, is afgelopen maanden veel onderzoek gedaan naar de gewenste workflow tussen research (wat gebruikers in NDFR doen) en het komen tot een fiscaal advies (wat gebruikers in Taxvice vastleggen).
Research en advieswerk in één systeem
“We hebben veel klanten ons letterlijk laten zien en uitleggen wat de volgorde is en wat de stappen zijn in hun werkproces. Daar hebben we de integratie van beide producten op aangepast”, vertelt Linda de Vries, Business Unit Director Tax & Accounting markets van Sdu. “Het is nu voor fiscale adviseurs mogelijk om vanuit één werkomgeving zowel de research vanuit NDFR, als het lopende advieswerk in Taxvice te doen. Van intake tot analyse en uitvoering. Beide producten werken naadloos samen in een gebruiksvriendelijke omgeving.”
Enorme tijdsbesparing
De Vries vervolgt haar verhaal: “Je dagelijkse analysewerk in NDFR wordt onderdeel van je dossierwerk in Taxvice en vice versa. Je komt sneller tot de gewenste inhoud en je kunt je advies makkelijk hergebruiken, terwijl je altijd je advies ‘trail’ automatisch en netjes vastlegt. Dit betekent een enorme tijdsbesparing, omdat je als fiscalist niet alleen de juiste NDFR bronnen aangedragen krijgt bij de juiste adviesthema’s, maar deze bronnen ook nog eens met twee muisklikken in het juiste klantdossier hangt.”
Eenvoudig op de juiste plek opslaan
Linda de Vries vertelt hoe Sdu tot de integratie van de twee producten is gekomen. “We merkten dat Taxvice-gebruikers graag de bronnen uit NDFR direct in hun adviesdossier binnen Taxvice wilden opslaan. “Voorheen was dit wat omslachtig en moest je via een export een import in Taxvice maken. Dat is nu heel eenvoudig én de bron staat direct op de juiste plek. Ook kan de gebruiker kiezen om bijvoorbeeld een link naar de wettekst of het commentaar op te slaan of juist een pdf van de ‘bevroren’ versie. Zo weet je altijd wat de wet- of regelgeving was op het moment dat je een advies voor een klant uitbracht.”
Onderbouwing aan Belastingdienst
Dat laatste is belangrijk in de onderbouwing en vastlegging van een advies aan de Belastingdienst, omdat een fiscalist advies uitbrengt in een speciaal tijdvak. “Je switcht nu heel makkelijk tussen de producten NDFR en Taxvice. De look and feel van beide zijn herkenbaar en gebruiksvriendelijk gemaakt. Hierdoor kun je voortaan je complete werkproces in Taxvice compliant doorlopen: van inventarisatie van je klantvraag, de research en het opstellen van je advies tot en met de uitvoering ervan.”
Samen met de klant
De Vries noemt de integratie van NDFR en Taxvice een mooi voorbeeld van een productontwikkeling die samen met fiscale en juridische professionals is vorm gegeven. “Bij Sdu gaan we elke dag voor een beetje beter. We zijn continu aan het innoveren en doen dit graag in co-creatie met onze klanten. Door het samen te doen, leggen we de basis voor langdurig succes. We hebben content, data en technologie slim met elkaar weten te verbinden. Hierdoor beschikken fiscalisten over een innovatieve oplossing die hun werkproces op klantniveau heeft geoptimaliseerd.”
Geef een reactie