In 2013 verwachten de provincies 1451 miljoen euro aan opcenten motorrijtuigenbelasting (mrb) te innen. Dat is 5 miljoen minder dan in 2012. Voor het eerst sinds in 1981 de provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting zijn ingevoerd, daalt de opbrengst. Dat komt vooral door de opkomst van zuinige auto’s, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De opbrengst van de provinciale opcenten is afhankelijk van het wagenpark. Niet alleen het aantal auto's bepaalt de omvang van de motorrijtuigenbelasting, maar ook het gewicht en de milieubelasting van de afzonderlijke auto's. Tussen 2000 en 2009 is de opbrengst ruim verdubbeld. De laatste jaren was er nog een lichte stijging en deze slaat nu om in een daling. Voor zeer zuinige auto's is momenteel namelijk geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Doordat er de afgelopen jaren steeds meer zeer zuinige auto's zijn verkocht, neemt het aandeel ervan toe. Daardoor daalt de totale opbrengst opcenten in 2013.
Verhoging opcenten 2013
Opvallend is de daling van ruim 7 procent in Noord-Holland daalt, terwijl in Noord-Brabant de opbrengst bijna 8 procent stijgt. Dit komt vooral door de verhuizing van een autoleasebedrijf van Noord-Holland naar Noord-Brabant. Daarnaast verhoogt Noord-Brabant het tarief voor de opcenten met 1,8 procent, terwijl in Noord-Holland het tarief gelijk blijft. Noord-Brabant is niet de enige provincie die het tarief van opcenten verhoogt. Zes andere provincies hebben ook een verhoging aangekondigd om de daling van inkomsten tegen te gaan.
Meer informatie: Zuinige auto’s zorgen voor daling opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting
Geef een reactie