De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) heeft commentaar gegeven op de wetsvoorstellen Belastingplan 2016 en de overige fiscale Prinsjesdagstukken.
De belangrijkste speerpunten die de NOB noemt, zijn:
- Verlaging fiscale lasten op arbeid: de voorstellen bieden geen (uitzicht op) structurele herziening en vereenvoudiging van de heffingsstructuur.
- Herziening box 3: de IT-implementatie van de Belastingdienst zou geen reden moeten zijn om niet over te gaan op een systeem van het belasten van daadwerkelijke rendementen.
- Aanscherpen gebruikelijkheidscriterium werkkostenregeling: de voorgestelde wettekst leidt tot onnodige ernstige administratieve lastenverzwaring.
- Betere aansluiting loonbelasting en inkomstenbelasting: de grote terugloop in de heffingskortingen en de aanpassing van de tarieven in de loonheffingssfeer leiden tot een ondoorzichtige tariefstructuur.
- Moeder-dochterrichtlijn: de anti-misbruik bepaling van de EU Moeder-dochterrichtlijn zou betrekking moeten blijven houden op de EU en niet op de gehele wereld. Daarnaast plaatst de NOB kanttekeningen bij de niet-toepassing van de deelnemingsvrijstelling en aftrekbaarheid van de vergoeding in het andere land. Het kan voorkomen dat feitelijk niet aftrekbare rente in het buitenland als ook meegekocht dividend in Nederland toch worden belast.
- Verrekenprijsdocumentatie en country-by-country reporting: het is wenselijk dat Nederland een evaluatie doet nadat duidelijk is of en in welke mate OESO lidstaten afwijken van de country-by-country Implementation Package. Daarnaast vraagt de NOB zich af of de verrekenprijsdocumentatie kan worden beperkt tot belastingplichtigen die daadwerkelijk zelf voor € 50 mln intercompany transacties aangaan, om zo onnodige administratieve lastenverzwaring te voorkomen.
- Integratie S&O afdrachtvermindering en RDA: de integratie lijkt groepen als starters, ZZP-ers en ondernemingen met aparte personeelsvennootschappen niet te helpen of juist te benadelen bij het verzilveren van de voordelen van de regelingen.
- Verruiming schenkingsvrijstelling eigen woning: een regeling waarbij het bedrag van de verruimde vrijstelling wordt verminderd met daadwerkelijk vóór 2017 gebruikte verhoogde vrijstellingen geniet de voorkeur. Idealiter wordt de vrijstelling vormgegeven als een life time regeling, die in gedeelten en gespreid over meerdere jaren kan worden benut.
- Emigratie aanmerkelijkbelanghouders: het is verwonderlijk hoe gemakkelijk deze fundamentele wijziging in het verdragsbeleid wordt doorgevoerd. Het is wenselijk dat wordt aangegeven wat de visiewijziging betekent voor het verdragsbeleid en voor de toekomstige onderhandelingen over belastingverdragen.
Voor een uitgebreidere beschrijving van de speerpunten verwijzen wij u naar het pdf NOB commentaar op het wetsvoorstel Belastingplan 2016.
Geef een reactie