Werknemers die kilometers vergoed krijgen en zakelijke rijders die weinig privé kilometers rijden met de auto van de zaak betalen de rekening. De inkomsten worden gebruikt om de lage overdrachtsbelasting te financieren. Een onbegrijpelijke koppeling van onderwerpen met onwenselijke effecten.
Werknemers die in een eigen auto zakelijk kilometers rijden en deze declareren, betalen binnenkort meer belasting. Deze werknemers zijn vaak juist de groep die niet in aanmerking komt voor een leaseauto of toch al een lage vergoeding krijgt die de werkelijke kosten van de auto niet dekt.
De 250.000 werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Dit kost deze werknemer gemiddeld netto € 3.000,- per jaar. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden.
De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet. Beide bezuinigingsmaatregelen hebben als effect dat er meer zakelijke auto's gereden gaan worden met de volle bijtelling. Door het aanscherpen van de lage bijtellingscategorieën is dit in het gros van de gevallen 25% bijtelling. Dit is goed voor de staatskas, maar heeft geen enkel effect in het belonen en stimuleren van zakelijke rijders om minder kilometers te rijden. Dit terwijl de overheid vorig jaar nog 10 miljoen euro heeft besteed aan het onderwerp “Slim Reizen Slim Werken” gericht op het efficiënter inzetten van zakelijk vervoer.
De enige conclusie is dat het extra geld om de lage overdrachtsbelasting te financieren gevonden is bij de auto en vervolgens bij de groep zakelijke rijders die nu juist heel bewust met kilometers en kosten omgaat.
VAVDZ kan zich voorstellen dat de 500 km verklaring afgeschaft wordt. Echter, op zijn minst hoort er een maatregel aan vast te zitten die de hoogte van de bijtelling koppelt aan de hoeveelheid privé gereden kilometers.
VAVDZ vindt dat de kilometervergoeding juist omhoog moet, naar bijvoorbeeld 28 cent zoals in 2003. Een hogere kilometervergoeding stimuleert werknemers om in plaats van een auto van de zaak in een eigen auto te gaan rijden. Zelf verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van de auto is op vele gebieden aan te bevelen. Zo wordt er een auto gekozen die beter past bij de persoonlijke situatie en is men beter bewust van kosten van de auto.
De koppeling van de problemen op de huizenmarkt met de portemonnee van de zakelijke rijder is voor VAVDZ onbegrijpelijk. VAVDZ roept werkgevers op om werknemers te compenseren voor het financiële verlies.
Meer informatie: Zakelijke rijders melkkoe van overheid
Geef een reactie