
Gemeenten verwachten € 14,4 miljard aan heffingsopbrengsten in 2025
Posted on 5 februari 2025
Signaal aan wetgever: maatwerk door rechter bij parkeerboete
Posted on 7 januari 2025
Rechtbank Oost-Brabant geeft een signaal naar de wetgever: biedt de belastingrechter de mogelijkheid om maatwerk te leveren bij naheffingsaanslagen parkeerbelasting.
Gemeentelijke woonlasten volgend jaar gemiddeld 4,8% hoger
Posted on 13 december 2024
Huiseigenaren betalen in 2025 gemiddeld € 995 aan gemeentelijke belastingen en heffingen, € 45 meer dan dit jaar. De verschillen zijn groot. In Laren (NH) betaalt het gemiddelde huishouden € 1647, in het het Overijsselse Rijssen-Holten is het € 703. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de woonlasten in 113 gemeenten waarvan de cijfers al bekend zijn.
Verdieping
Internetconsultatie Wet verbetering rechtsbescherming WOZ
Posted on 23 april 2019
Volgens de wetgever voldoet de huidige Wet WOZ niet meer aan alle doelstellingen.
Golfterrein in gebruik verlaagt gebruikersheffing niet
Posted on 20 maart 2018
Als een onroerende zaak uit verschillende onderdelen bestaat, is het interessant om een zo groot mogelijk deel van de WOZ-waarde toe te rekenen aan woondelen. Dit scheelt in de te betalen gebruikersheffing van de onroerendezaakbelastingen. Het vereist echter een goede motivering om met succes aan te tonen dat de gemeente een niet-woningdeel te hoog heeft gewaardeerd.
Burenruzie is onvoldoende voor WOZ-waardevermindering
Posted on 27 februari 2017
Belanghebbenden kunnen in bezwaar gaan tegen een WOZ-beschikking. Als bijvoorbeeld de eigenaar van een onroerende zaak kan aantonen dat de gemeente bepaalde waardedrukkende factoren over het hoofd heeft gezien, kan de rechter de WOZ-beschikking corrigeren. Maar niet ieder minpuntje leidt tot waardevermindering.